Hjernefitness:

Kan man træne sig til en bedre hukommelse og koncentration?


Det korte svar er JA.
Hjernefitness virker, og her på siden får du inspiration til, hvordan du sammensætter den perfekte workout.

Hjerne som en 25-årig

Fra forsvundne nøgler til glemte passwords. Der er mange ting at huske på her i livet, og alderen sætter sit præg på vores kognitive evner: Derfor er det vigtigt, at vi holder os selv på dupperne med hjernegymnastik. For det er ikke kun den fysiske træning, der er vigtigt – vores hjerne skal også kunne følge med.

Der findes mange fordomme om ældre mennesker. De er dårlige til at lære nyt og bliver mindre skarpe med årene. Men faktisk kan en 70-årig sagtens have en hjerne som en 25-årig – det kræver bare træning.

Studier peger nemlig på, at det er [col=#20BB8B/gavnligt for vores hjerne at lære et nyt sprog] – og jo sværere jo bedre.

En kort historie om vores hjerne

Når vi er små, har vores hjerne praktisk talt vokseværk. Allerede i 6-årsalderen har den vokset sig så stor, at den udgør 90 procent af voksenstørrelsen. Men når vi kommer op i 30’erne og 40’erne begynder den at skrumpe, og omkring 60-årsalderen har hjernen ændret sig så markant, at det påvirker vores kognitive evner.

Desuden ændrer blomløbet sig også, hvilket leder til øget træthed og mindre energi. Mange får sværere ved at huske og genkalde sig navne.

Derfor er det vigtigt at træne hjernen hele livet ved at give den daglige udfordringer. Med andre ord: Hvis du ikke træner hjernemusklerne, kan du heller ikke forvente, at de forbliver stærke.

Prøv Remital til halv pris

Har du også brug for ekstra hjælp til din hjernefitness?
Ginseng bidrager bl.a. til at fremme vitalitet, opmærksomhed og mental skarphed. Bacopa monnieri bidrager bl.a. til et normalt blodomløb, som er knyttet til hjernens ydelse, samt til at opretholde hukommelsen ved stigende alder.

Hvordan ser den perfekte ”hjerne-workout” ud?

Nogle elsker at spille boldspil, andre foretrækker yoga. På samme måde vil du også opleve, at der findes ”hjerne-workouts” for enhver smag.

Er du til tal og logik, kan det være, at du skal kaste dig over Sudoku, og elsker du ord, kan du overveje Scrabble eller lignende ordspil. Spil som disse er gode, fordi du kan gøre dem til en del af din daglige rutine.

Du kan også overveje større projekter som f.eks. at lære et nyt fremmedsprog. Studier peger nemlig på, at det er gavnligt for vores hjerne at lære et nyt sprog – og jo sværere jo bedre.

5 gode vaner der holder hjernen skarp


Lær mere om, hvordan du kan træne din hjerne i dagligdagen.

Prøv et stærkt kompleks af planter for din hukommelse, skarphed og mentale performance.